قدس آنلاین - ساری – حسین احمدی: چهارمین کنگره کشوری بیماری‌های اسکلتی و عضلانی، با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و انجمن طب فیزیکی و توانبخشی کشور۲۹ و ۳۰ مهرماه جاری درهتل سالاردره ساری برگزار می‌شود.

جراحی بی‌ مورد در کشور زیاد است

دبیر چهارمین کنگره سراسری بیماری‌های اسکلتی و عضلانی با بیان مطلب فوق، جراحی های بی ‌مورد در کشور را زیاد دانست و گفت: در این رابطه نیز جراحی دیسک کمر محدود شده است.

دکترحمیدرضا تقوی در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی با اشاره به اینکه از مهمترین مباحثی که درباره طب فیزیکی و توانبخشی مطرح می‌شود کمر درد است، افزود: دومین درد در مازندران بعد از سردرد، کمر درد بوده و دومین علت سرکار نرفتن مردم بعد از سرماخوردگی، کمر درد محسوب می باشد.

وی با بیان اینکه ناتوانی ناشی از کمر درد سیر صعودی پیدا کرده است، اضافه نمود: با وجود اینکه شیوع کمر درد در سه تا چهار دهه اخیر ثابت مانده است، در چهارمین کنگره کشوری بیماری‌های اسکلتی و عضلانی به علت ناتوانی در بیماری‌های کمر درد که عوامل درمانی آن ناشناخته نیست، پرداخته می‌شود.

دبیر چهارمین کنگره سراسری بیماری‌های اسکلتی و عضلانی میزان شیوع کمر درد در آمریکا را کمتر از یک درصد دانست و ادامه داد: براساس بررسی‌های آماری در کشور ۶۰ درصد مراجعه ‌کننده‌ها به پزشک از درد کمر شاکی هستند.

دکترتقوی با اشاره به اینکه گروه‌های پزشکی برای درمان بیمار راه‌های تشخیصی مختلفی را به کار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: همه پزشکان راه‌های تشخیصی و درمانی که در تضاد هم هستند را برای بیمار پیشنهاد می‌کنند که سبب سردرگمی و بی‌اعتمادی بیمار به پزشک می‌شود و بیمار به ناچار به طب سنتی روی می‌آورد تا سلامتی خود را حفظ کند.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی یکی از علل اصلی ناتوانی در مردم که با کمر درد مراجعه می‌کنند را استراحت عنوان کرد و افزود: لازم است ابتدا میزان تأثیر استراحت درعملکرد بیماران بررسی شود زیرا استراحت بیش از یک تا دو روز تمام فاکتورهای خطر را افزایش می‌دهد.

دکتر تقوی با اشاره به اینکه استراحت برای بیماری اسکلتی و عضلانی به ویژه کمر درد قدرت عضلات را تحلیل و انعطاف‌ پذیری را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: افزایش ضربان قلب و کاهش حجم ضربه‌ ای قلب، بیماری تنفسی، از دست رفتن یک درصد استخوان‌ها و تغذیه غضروف مفصلی از عوارض ناشی استراحت بیش از یک تا دو روز بیماران است.

وی با بیان اینکه تشخیص کمر درد مکانیکال بصورت بالینی امکان‌پذیر است، افزود: این در حالیست که بیماران برای تشخیص این نوع بیماری‌ها به " ام، آر، آی" روی می‌آورند.

این پزشک تخصصی طب فیزیکی و توانبخشی، اهداف برگزاری سمینار را فعال کردن قسمت زندگی افراد جامعه دانست و گفت: مهم‌ترین نکته برای مردم عادی که از قبل سابقه بیماری نداشتند این است که از لحاظ عضلانی ارزیابی شوند و ورزش نسخه درمانی است.

دکتر تقوی با اشاره به اینکه پیاده ‌روی بهترین درمان دردهای اسکلتی، عضلانی و مفصلی است، ادامه داد: لازم است قبل از ورزش عضلات درگیر مفصل شناخته شود تا ظرفیت عملکردی حفظ شود.

وی از ارسال ۲۱۰ مقاله به دبیرخانه چهارمین کنگره کشوری بیماری‌های اسکلتی و عضلانی خبر داد و تصریح کرد: از این میان ۱۸ مقاله خارجی دریافت و از کل مقالات ارسالی ۳۰ مقاله پذیرفته شد که به ‌صورت سخنرانی ارائه می‌شود.

دبیر چهارمین کنگره سراسری بیماری‌های اسکلتی و عضلانی همزمانی روز جهانی پوکی استخوان و برگزاری همایش را از موضوعات مورد بحث در کنگره دانست و گفت: آرتروز هم از دردهای شایع استخوانی و عضلانی است که در کنگره مورد بحث قرار می‌گیرد.

دکتر تقوی با اعلام اینکه در کشور ما درصد جراحی دردهای کمر بیشتر از دنیا است، ادامه داد: با توجه به اینکه عوارض ناشی از جراحی دردهای کمر زیاد است اما جراحی‌های بی‌ مورد انجام می‌شود در حالیکه عمل جراحی دیسک محدود شده است.

وی یادآور شد: پوکی استخوان در کشور شایع شده است چون درد ایجاد نمی‌کند و بیمار از آن آگاهی ندارد.

دکتر تقوی خاطرنشان نمود: تغذیه درست، نور آفتاب و پیاده‌ روی از عوامل پیشگیرانه در پیشگیری از پوکی استخوان می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.